Gemeenteraad 6 maart: interventies

Op 3 april 2017, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Op de gemeenteraad van 6 maart haalde raadslid Niels Van Eygen aan dat het bestuur een aantal decretale bepalingen niet naleeft. Het decreet stelt bijvoorbeeld dat er minstens een commissie opgericht dient te worden om de afstemming van het gemeentelijk beleid met het beleid gevoerd in de intercommunales en extern verzelfstandigde agentschappen (AGB’s) te verzekeren. Dit gebeurt tot op heden niet.

Aan zulke intercommunales of AGB’s zijn belangrijke taken van gemeentelijk belang afgestaan, te denken valt aan het afvalbeleid, het zwembad en de Stegel. Nu is het vaak gissen voor de burger wie hen in deze samenwerkingsverbanden vertegenwoordigt en wat hier beslist wordt. Zelfs voor ons is dat vaak moeilijk te achterhalen.

Ons voorstel is niet om hiervoor een speciale commissie op te richten zoals het decreet voorschrijft, maar om deze taak te integreren in de gemeenteraad. De gemeenteraad kan volgens ons deze taak perfect uitoefenen zonder de gemeente op extra kosten te jagen. Daarnaast willen we ook dat de gemeente hierover transparanter communiceert en de burger beter informeert.