Kinderopvang: foute keuze in het verleden nogmaals bevestigd

Op 6 oktober 2016, over deze onderwerpen: Financiën, Goed bestuur, Jeugd, Welzijn en sociale zaken

Vorige maandag op de gemeenteraad steunde N-VA Kinrooi de gunningsopdracht inzake het vervoer van kinderen buitenschoolse kinderopvang. Deze busdienst is in het belang van de ouders en de kinderen.

Maar we hebben nogmaals heraald dat in het verleden de verkeerde keuze is gemaakt door de kinderopvang te centraliseren en te opteren voor een dure nieuwbouw. Bovendien is destijd die keuze gemaakt zonder na te denken over hoe de kinderen van en naar de kinderopvang zouden geraken. Nadien is men pas op de proppen gekomen met een busdienst.

Als we voorts gaan kijken naar het kostenplaatje van heel deze operatie, dient er vastgesteld te worden dat we veel betalen voor een oplossing die de ouders en kinderen niet het grootste gemak oplevert. De nieuwbouw heeft de gemeente meer dan 1,5 miljoen euro gekost. Als we kosten voor het busvervoer optellen over een lange termijn (20-30 jaar) komen in totaal op een bedrag dat richting 3 miljoen euro gaat. Bovendien is de capaciteit van de kinderopvang verminderd.

Voor dat mooie bedrag had men ook kunnen opteren om kinderopvang te garanderen in verschillende kerkdorpen, wat eveneens een stuk duurzamer en praktischer zou zijn.