Vragen bij de aankoop van de nieuwe stemcomputers

Op 9 september 2017

Op de gemeenteraad van 4 september lag een agendapunt ter stemming waardoor de gemeente stemcomputers zou aankopen om digitaal stemmen vanaf de verkiezingen van 2018 mogelijk te maken. De aankoop heeft een prijskaartje van 98.000 euro. Hoewel wij voorstander van het digitaal stemmen zijn, had N-VA Kinrooi bij monde van fractieleider Niels Van Eygen toch enkele bedenkingen bij het moment van de aankoop.

Zulke stemcomputers kunnen niet eeuwig gebruikt worden. Integendeel, deze gaan maar een beperkte periode mee (normaliter cyclus van drie verkiezingsperioden). Indien de stemcomputers nu worden aangekocht (op het einde van zo'n cyclus), bestaat er een reële kans dat deze slechts gebruikt kunnen worden tot en met het verkiezingsjaar 2024. De kostelijke investering zou dus maar voor een periode van zes jaar nuttig zijn.

Daarom heeft Niels erop aangedrongen dat de gemeente, alvorens ze overgaan tot de aankoop, zich informeert bij het Agentschap Binnenlands Bestuur om dit punt uit te klaren.

Indien zou blijken dat we inderdaad maar zes jaar gebruik kunnen maken van de stemcomputers, lijkt het ons meer aangewezen om de komende zes jaar nog met potlood en papier te stemmen en om na de verkiezing van 2024 de investering te doen om de omslag naar digitaal stemmen mogelijk te maken.

Hoe waardevol vond je dit artikel?