Actie vereist op De Steenberg

Op 7 april 2022, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Lokale economie

Op de gemeenteraad van maart heeft raadslid Niels Van Eygen de verloedering van het gebouw aan de Steenberg (het strandje) aangekaart. Het gebouw en grond is als projectzone op de gemeenteraad van mei 2017 verkocht met de verplichting om hier 35 hotelkamers te realiseren. De timing was destijds om het gebouw onmiddellijk af te breken en daarna op te bouwen. Ondertussen zijn we 5 jaar later en is het gebouw nog altijd niet afgebroken. Het grote potentieel van deze locatie blijft zo al vijf jaar onbenut. Er is een bouw- en exploitatieverplichting opgenomen in de verkoopovereenkomst die niet wordt gerespecteerd. Er is tevens een recht van wederinkoop tegen dezelfde prijsvoorwaarde voor de gemeente opgenomen om de projectzone terug te kopen.

N-VA Kinrooi wil dat de gemeente een duidelijk engagement vraagt van de ontwikkelaar om met concrete, haalbare en goede plannen te komen en deze te realiseren tegen de zomer van 2023. Zo niet, moet de gemeente zijn recht tot wederinkoop uitoefenen en de projectzone opnieuw op de markt brengen met een vermindering van het aantal verplichte hotelkamers.