N-VA Kinrooi wil professionalisering van Marec

Op 11 maart 2019, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Lokale economie

Marec is een intercommunale met als aandeelhouders de gemeente Kinrooi en stad Maaseik. Marec zorgt voor de uitbating van de projecten Heerenlaak in Maaseik en De Spaanjerd in Kinrooi, die omvatten: jachthavens, verblijfparken, de rondvaartboot, het dagstrand. Ook verhuren ze accommodatie van bv. het Tegelhuusje.

In de raad van bestuur van Marec zitten 8 bestuurders (6 politici vanuit de meerderheid en 2 vanuit de oppositie). Hier wordt sinds 2013 een deskundige bijgevoegd (H. Brouns).

In de gemeenteraad van maart werd een statutenwijziging aangekondigd. Deze statutenwijziging laat de samenstelling van de raad van bestuur bij het oude.

Wij zijn voorstander van een nieuwe aanpak.

Ons voorstel bij monde van fractieleider Niels Van Eygen is om 2 politieke bestuurders te vervangen door 2 onafhankelijke bestuurders die na kandidaatstelling op basis van hun bekwaamheid worden gekozen. Bovendien willen we een deskundige aanstellen vanuit de werkgeversorganisatie Unizo.

Gelet op de professionalisering van, het toegenomen belang voor onze regio en de stijgende concurrentie binnen de toeristische sector is dit voor ons de evidentie zelve. De transformatie waarin Marec zich bevindt (er moet een nieuwe directeur aangesteld worden na het ontslag van de vorige) en de vele projecten die op de tekentafel liggen en uitgevoerd worden roepen om mensen met kennis en ervaring in deze wereld. Dit werd bovendien door alle partijen tijdens het debat voor de verkiezingen erkend. We stellen vast dat wanneer puntje bij paaltje komt dit niet in de praktijk wordt omgezet.