Niels Van Eygen wordt lijsttrekker

Op 9 mei 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

De 25-jarige Niels Van Eygen is gekozen als lijsttrekker van N-VA Kinrooi. “Toen ik zes jaar geleden in Kinrooi de lokale N-VA-afdeling oprichtte wist ik eigenlijk niet goed wat me te wachten stond. De voorbije zes jaar heb ik ook verschillende keren getwijfeld en gevloekt en waren vooral een leerproces. Maar de laatste twee jaar heb ik als fractieleider toch wel goed mijn weg gevonden met frisse ideeën”, aldus Van Eygen.

De lijsttrekker wil graag een voet tussen de deur krijgen, de komende legislatuur. “De jarenlange absolute meerderheid van één partij is geen gezonde situatie. Die situatie speelt in de gemeente Kinrooi. Ook met oog op mogelijk fusieplannen die wel eens in de volgende legislatuur op tafel gelegd kunnen worden. Wij willen absoluut vermijden dat er een ‘interne handel’ over fusies en mandaatposten in bepaalde achterkamers ontstaat. Het gezond verstand moet hier zegevieren”, zo vervolgt Van Eygen.

De lijsttrekker van N-VA Kinrooi is in het dagelijks leven Raadgever Binnenlands Bestuur bij het kabinet van Minister Liesbeth Homans. Hij is master in rechten (overheid en recht) en haalde een Postgraduaat Bedrijfskunde bij UHasselt. “De laatste jaren hebben we vanuit de oppositie constructieve voorstellen gedaan zoals het afschaffen van de AGB-raad (concrete besparing van zitpenningen om dit te investeren in de jeugdverenigingen), het invoeren van een mantelzorgpremie, het onderzoeken van de herbestemming van de kerken,… We bouwen hierop verder in ons verkiezingsprogramma”, zo vervolgt de lijsttrekker van N-VA Kinrooi.

Concreet geeft Niels Van Eygen aan dat hij het realiseren van een buurtzaal in het centrum van Kinrooi een belangrijk element vindt. Daarnaast wil de partij zich richten op een hervorming van het subsidiereglement van verenigingen, waarbij men ook renteloze leningen voor verenigingen ten bate van noodzakelijke infrastructuurwerken mogelijk wil maken.

“Ook is werkgelegenheid in de regio een absoluut speerpunt. Ondernemerschap stopt niet aan de gemeentegrenzen en dat gevoel leeft nu wel teveel. Samenwerking is dus cruciaal. Daarom wil ik een adviesgroep oprichten, wat mij betreft mag uitmonden in een samenwerkingsverband die onze economische belangen behartigt. Want we dreigen als regio alweer de boot te missen als we zien welke dynamiek in Nederlands-Limburg heerst, en de regio Hasselt dat volop inspeelt op de technologische reconversie”, zo besluit Niels van Eygen.