Voorstel afschaffing drijfkrachtbelasting verworpen

Op 21 december 2015, over deze onderwerpen: Financiën, Lokale economie

Voorstel afschaffing drijfkrachtbelasting verworpen.

Op de gemeenteraad van september deed N-VA Kinrooi bij monde van Niels Van Eygen het voorstel om de drijfkrachtbelasting af te schaffen. Deze vorm van lokale belasting is achterhaald.

In 2015 zijn er nog altijd 16 gemeenten die de drijfkrachtbelasting blijven heffen volgens cijfers van VKW-Limburg. Daarom is het voor N-VA Kinrooi deze afschaffing evident. Als gemeente kunnen we niet achter blijven om een signaal richting ondernemers te sturen. Zeker niet met het oog op de toekomstige uitbreiding van de kmo-zones. Voor ons mag ondernemen in Kinrooi niet duurder zijn dan ondernemen in andere Limburgse steden en gemeenten.

Naast het financiële aspect voor de ondernemers, betekent dit ook een administratieve vereenvoudiging. Er dient namelijk geen uitgebreide boekhouding van het geïnstalleerde vermogen meer bijgehouden te worden. In tijden waarin de administratieve lasten voor bedrijven, naar onze mening, te hoog zijn en contraproductief werken, moeten we vaker inzitten op de vereenvouding van deze lasten.

Het is jammer dat deze relatief kleine belasting van een jaarlijkse totaalopbrengst van 22.000€ niet afgeschaft kan worden zonder hiervoor compensatie te vragen.

Hieronder het volledige persbericht:

Een rechtvaardige belastingdruk en belastinggrondslag is uitermate belangrijk. Vandaag merken we echter dat er toch enkele op zijn minst gedateerde vormen van lokale belastingen bestaan. Vormen die daarenboven gepercipieerd worden als pestbelasting ter aanvulling van de gemeentekas. Een van de voornaamste in dit rijtje is de directe belasting op de drijfkracht der motoren (verder: drijfkrachtbelasting). Deze belasting wordt geheven op het aantal kilowatt aan motoren dat een ondernemer of vennootschap voor de uitbating van zijn activiteit gebruikt, en dit ongeacht de krachtbron waarmee de motoren worden aangedreven. De idee achter deze belasting was destijds het beschermen van de handenarbeid. Een bekommernis die heden ten dage uiteraard veel minder relevantie heeft.

Een bijkomend gevolg van de motorenbelasting is dat deze de ondernemers en vennootschappen in essentie belast op de aard van de economische activiteit die ze uitoefenen. Iets waar bedrijven overigens weinig aan kunnen veranderen zonder aan de kern van hun bestaan te raken. Industriële bedrijven worden zwaar belast, terwijl andere bedrijven die zonder motoraangedreven machines werken niet onderhevig zijn aan de belasting. Bedrijven worden daarenboven ontmoedigd te investeren in de uitbouw van hun industrieel patrimonium. Laat staan dat ze worden aangemoedigd nieuwe productielijnen en automatiseringstechnologieën te installeren. Een dergelijke innovatieve uitbouw zou evenwel leiden tot duidelijke efficiëntiewinsten, die op hun beurt ervoor zorgen dat de productiviteit van de ondernemingen erop vooruitgaat. Een productievere bedrijfsvoering betekent in deze economische conjunctuur verder dat er minder noodzaak is aan herstructureringen, wat dan weer voor een behoud van arbeidsplaatsen zorgt. Meer zelfs, meestal zorgt een groeiend bedrijf net voor een groei in werkgelegenheid. Zaken die een motorenbelasting dus allemaal tegenwerkt.

N-VA Kinrooi pleit er daarom voor om deze arbeidsvernietigende belasting, de belasting op drijfkracht, af te schaffen.